/* Blog Hocam İletişim Sayfası */ .contact-form-widget { width: 500px; max-width: 100%; margin: 0 auto; padding: 10px; background: #E6E7E8; color: #000; border: 1px solid #656E75; box-shadow: 0 1px 4px rgba(0, 0, 0, 0.25); border-radius: 10px; } .contact-form-name, .contact-form-email, .contact-form-email-message { width: 100%; max-width: 100%; margin-bottom: 10px; } .contact-form-button-submit { border-color: #656E75; background: #E6E7E8; color: #000; width: 20%; max-width: 20%; margin-bottom: 10px; } .contact-form-button-submit:hover{ background: #679EC9; color: #ffffff; border: 1px solid #FAFAFA; } /* Blog Hocam İletişim Sayfası */

14 Nisan 2016 Perşembe

54 Mersin Meyvesi - Murt


Mersin meyvesi- Murt

Yaban mersinini ilk yaygınlaşmaya başladığı zamanlardan beri satın alıp yemeyi çok sevenlerdenim. İstanbul'da marketlerde paketlenmiş olarak ya da pazarlarda, kuru yemişçilerde satılan kırmızı kurutulmuş meyvelere yaban mersini deniyor. Tatlımsı, harika aroması olan bir meyve. Mersin ile ise Akdeniz Bölgesi'nde tanıştım. İlk başta bizim yediğimiz yaban mersini ile arasında adından başka bir bağ kuramadım. Zaten farklı meyvelermiş ve yaban mersinlerinin birçok çeşidi bulunuyormuş.

Kuzey Kıbrıs'ta bu meyve pazarlarda taze olarak satın alınabiliyor. Kilosu da 3-4 TL. Yani yaban mersininden oldukça ucuz. Tadı, ağızda hafif burukluk bırakıyor, içinden çıkan çekirdekleri de çıtır çıtır ağzınıza geliyor. Hafif buruk tadına rağmen, aldığınız güzel tatlımsı dokudan sonra tekrar tekrar ağzınıza atmak istiyorsunuz. Bu zeytinden de küçük taneli, nohut büyüklüğünde mersin, bana iğdeyi anımsattı, eğer tam olgunlaşmadıysa ağzınızı buruşturur, olgunlaştıysa tadından yenmez.



Mersin meyvesi- Murt


Mersin meyvesine, her yörede farklı isim verilmiş.  Mersin ve civarında Murt deniliyor, Adana'da Hambeles, bazı yerlerde ise Çakal üzümü. Genelde Akdeniz ve Ege kıyı şehirlerinde yabani olarak yetişiyor mersin. Üzeri pıtırak gibi meyve ile dolu ağaçlardan toplamak ise çok zevkli. Ofisimin bahçesinde bir mersin ağacı var ve yaprakları da mis gibi kokuyor. Nisan-Mayıs aylarında ağaç bembeyaz çiçekler açıyor.

Mersin meyvesi- Murt

Biraz araştırma yaptığımda gördüm ki; her meyvenin faydası olduğu gibi mersinin de faydaları çokmuş. Hem ağacının yaprağı faydalı, hem de mersinin meyvesi. Mersinin yaprakları ilaç yapımında ve içeriğindeki aromatik yağlar sebebiyle tütsü olarak kullanılıyormuş. Mersin ise, ağız, boğaz yolu iltihaplarına, idrar yolu enfeksiyonlarına, solunum yolu hastalıklarına iyi geliyormuş. İştah açıyor ve mide ağrılarını da azaltıyormuş. Yaraların iyileşmesini de hızlandırıyormuş. Enteresan bir bilgi, ayrıca saç boyamak için kullanılıyormuş mersin. Çok ilginç geldi bana, nasıl yapılıyor acaba?

Mersin meyvesi- Murt


 Sizin yaşadığınız yörelerde mersin diğer adıyla murt yetişiyor mu? Daha önce tattınız mı bu güzel meyveyi?

Sevgiler.




54 yorum:

  1. ben bu meyveyi tanımıyorum . yani yaban mersinini tanıyorum ama murtu tanımıyorum. 0-0

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de görmemiştim, tatmamıştım daha önce. Değişik güzel bir şey Demir hanımcığım. Seven avuç avuç yer yani. Bilmesem bir zeytin çeşidi falan derdim :)

      Sil
  2. Ben çok severim murtu.
    Çok olur bizim oralarda. Dalından toplayıp durunca daha bir güzel olur yemedi.olsa yesek...





    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Taze taze değil mi? Ben de bizim ofisin bahçesindeki ağaçtan, dalından yemiştim. Nasıl güzel gelmişti. Kasım ayı gibiydi sanki. Olsa da yesek gerçekten.

      Sil
  3. Murt :) İlk defa duyuyorum.. Yaban mersini kurusunu bilirim de tazesini de hiç görmedim galiba... Hatırlayamadım bak şimdi :)
    Haftasonu Mersine gidiyorum, belki bi murt denk gelir yerim bende :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şimdi mersinin çiçeklenme zamanıymış. Denk gelirseniz mis kokusunu çekin içinize.
      Kocaman sevgiler.

      Sil
  4. Mevsimi geldiğinde her yerde görürüm. Evimizi de girer ancak ben pek tadından hoşlanmıyorum açıkçası :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaa ne güzel. Tadını işte seven avuç avuç yiyor, sevmeyen hiç yemiyor. Ben sevmekle sevmemek arasında kalıp, yine de bütün tabağı bitirdim :)

      Sil
  5. Bu meyve kışın olur.
    Kış ortasında falan yemeye başlar. Bir yemeye başlarsa sürekli yersin. Avuç avuç. ..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. EVet, Kasımda çektim zaten ben de bu fotoğrafı. Kuzey Kıbrıs'ta kasım ayında yetişmiş oluyor.

      Sil
  6. Evet bende biliyorum Murtu severmiyim eh işte...çünkü ağzımı kamaştırıyor ama senin fotoğraflar pek canlı canlı...sevilmeyecek gibi değil yani...sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yediğim mersinlerden bazıları benim de ağzımı çok kamaştırmıştı. Kimisi de tatlımsı çıkıyor ama çekirdek gibi yedim ben can sıkıntısına bire bir Sertaç Hanım :)

      Sil
  7. Valla hiç tatmadım, ilk kez görüyorum sevgili arkadaşım. İlginçmiş, farklı farklı da isimleri var. Buna benzeyen ipe dizili bir şey vardı ama onun da adını unuttum:)))her seferinde yeni bir şey öğreniyorum e, öğrenmenin yaşı yok ve ne derler, bilmemek ayıp değil, öğrenmemek ayıp. Çok teşekkürler.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Alıçtı o alıç :) Ben lisedeyken okulun önüne gelirlerdi satmak için. Boyunlarına kolye gibi geçirirlerdi. Ne tatlı gelirdi. EVe gidene kadar yer dururduk :) O alıç da çok faydalıymış, kalbe iyi geliyormuş diye okumuştum.
      Alıç mersinden tatlıdır bence.Bu daha değişik hafif mahoşluk bırakıyor ağızda. Denk gelirsiniz inşallah. Ben ilk gördüğümde daha olmamış yeşil zeytin sanmıştım hehe :)

      Sil
  8. Daha önceden hiç tadına bakmadım. Ama tatlı bir tadı varsa doğrusu tatmak isterim. Bundan sonra market, pazar ve manavlarda gözlerim bu meyveyi arayacak. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olgun hali tatlı, erken toplanmışlar biraz buruk ve tatlı karışımı birşey.
      Bu kadar faydasından sonra yılda bir kere de bulup yesek bize kardır :=)
      Sevgiler.

      Sil
  9. Daha önce hiç görmediğim meyveleri sizde görüyorum. ^^ Rengi dışında görüntü olarak Alıç'ı andırıyor. Yaban mersinini biliyorum ama Murt ilk defa görüyorum. :)) Her şehire gelmiyor sanırım, daha bilmediğimiz neler var kim bilir :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne mutlu, benim yeni tanıdığım şeyleri aktardığımda size de faydası oluyorsa. Gerçekten alıça benziyor ama alıçtan daha ufak aslında.Tadı da oldukça farklı. Akdeniz ve Ege kıyı şehirlerimizde daha çok yetiştiği için belki her yerde satılmıyor olabilir. Zaten çok önem verilen ve yetiştirilmesine özen gösterilen bir meyve de değilmiş maalesef. Umarım yıllar sonra koruma altına almamız gerekecek, nesli tükenenlerden olmaz.
      Sevgiler.

      Sil
  10. Ben de görünce alıç sandım ama yakından bakınca o olmadığını anladım.Çok merak ettim bunu şimdi.Kışa doğru bulacağız demek,önümüzdeki kış denk gelirsem alacağım,yerken de seni anacağım.Eh,tabii kışa çıkarsak 😀 seveceğime eminim,böyle ıvır zıvır yabani şeyleri pek severim küçüklüğümden beri

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevda Hanım, bulursunuz inşallah da yerken beni anarsınız:) Aslında bu meyveler çok yaygın olmadığı, çok bilinmediği için, yabani yetiştiği için genetiği ile de oynanmamış. Ne güzel hormonsuz kendi kendine yetişen sebze meyveler bulsak da hep yesek.

      Sil
  11. İlginç ve oldukça faydalıymış . Hiç yemedim , buruk tadı nedeniyle dener miyim ? Sanmam :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yine de rastlarsanız bir tane deneyin ama. Belki hoşunuza gider :)
      Sevgiler.

      Sil
    2. inşallah, kasım gibi satılmaya başlar.

      Sil
  12. Buna yenidünya diyoruz burada.Yani sanıyorum bu o. Eğer oysa bayılırım, sarımtırak olur değil mi daha olgunlaşınca? Burada çok olur, çekirdeği kaygan, bademe yakın büyüklükte ama yenmiyor tadı kötü değilse yiyende vardır sanırım..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yenidünya biz başka şeye diyoruz ama aynı mıdır sizin dediğinizle bilmiyorum. Sarı içinden 4 tane kocaman çekirdeği çıkan bir kayısı/erik cinsi yenidünya bizde.Ben de çok severim onu.Mersin, bu kadar olgunlaşıyor, daha büyümüyor ve bu cinsin rengi daha fazla değişmiyor. Bildiğiniz nohut kadar bu :)
      Sevgiler.

      Sil
    2. Aynen dediğiniz gibi yenidünya sarı içinden 4 tane civarı çekirdek çıkan bir meyve, murt farklı o zaman sadece bu kadar olgunlaşıyorsa evet.Merak ettim denk gelirsem mutlaka tatmak isterim :) Sevgiler..

      Sil
    3. İnşallah denk gelirsiniz. Şimdilik çıksın diye kasım ayını bekleyeceğiz maalesef :)
      Sevgiler.

      Sil
  13. Bizim alıçlara benzermiş Bizim orada iplere dizilip satılır pek severim güzeldir :) memleket Kahramanmaraş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oy Maraşım Maraşım. Alıç farklı bir meyve, çok severim bende. Bu alıçtan daha ufakça, ipe biraz zor dizilir :)

      Sil
  14. Marketlerde rastlıyoruz. Aldığımız oluyor. Lezzetli. Çok selamlar :9

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne kadar güzel, sizin tatmış olmanıza çok sevindim. AFiyetler olsun.
      Sevgiler.

      Sil
  15. Faydasını bilmem ama çok lezzetli bence :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de sevdim tadını, arada buruk gelmesi de hoşuma gidiyor hatta.
      Sevgiler.

      Sil
  16. Hiç tanımadığım bir meyve şimdi çok merak ettim inşallah bir gün tatmak nasip olur sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah denk gelirsiniz de tadarsınız. Ve umarım beğenirsiniz.
      Sevgiler Sibel Hanım.

      Sil
  17. Hiç yemedim ilk kez görüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne değişik meyveler var değil mi? Her geçen gün yeni şeyler keşfediyoruz.

      Sil
  18. Evet, Adana'da hambeles deniyor ama mut dendiğini de duymuştum. Benim çok sevdiğim bir meyve değil maalesef :-(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olmamışı ağzını buruşturunca insanın güzel olmuyor gerçekten ama ben yine de sevdim tadını ;)

      Sil
  19. Ben de esimin memleketi olan Mersin'e gittigimde tanismistim bu meyveyle. Cok seviyorum ya ben bu Mersin'i. Ne güzel bir sehir, ne güzel bir bölge:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Acaba şehir mi meyveye adını verdi, meyve mi şehre :) Gerçekten Mersin güzel şehir. Şimdi oralarda olmak vardı.

      Sil
  20. murt. hiç bilmiyom ama bulcam yicem taams :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Afiyet olsun Deep, inşallah birgün rastlarsın da denersin.

      Sil
  21. Ben pek sevmiyorum hanımım tadını yaa, cam gibi ��

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cam gibi? :) Güzel benzetme fenocuğum, hiç o açıdan düşünmemiştim :)

      Sil
    2. Ağzıma atar atmaz o kokusu, çami hatırlatıyor 😂😂😂

      Sil
    3. 😂 İlahi fenocuğum :)

      Sil
  22. Murt bana yabancı. Çakal üzümü ismi çok tanıdık geliyor ama sanırım yemedim. Kuru işlenmiş yaban mersini ile bir tatlı yapmıştım. İşlenmişti ama ekşili tadı güzeldi. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kırmızı, o hazır aldığımız yaban mersinlerinin tadını çok seviyorum, çok güzel lezzetler yapılabiliyor.Ben ilk başta bu meyveye de mersin dedikleri için, olgunlaşmamış hali midir diye düşünmüştüm, meğer farklı bir cinsmiş.

      Sil
  23. Ben de çok şeyden eksik kalmışım. Alıç vardır biz de. Ona benziyor. Bunu denemedim. Yöresel farklı meyveler var gerçekten

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Alıç ile görüntüleri çok benziyor ama mersin mini minnacık. Çok değişik meyve sebzeler ile tanıştım bende. Daha tanımadığımız neler var kim bilir.

      Sil
  24. Sanırım mersin meyvesi olarak ilk defa duydum. Blogunuz çok güzel bu arada, tebrik ederim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz Leydi. Çok teşekkür ederim. Değişik meyveler keşfediyoruz. Her yörede ne farklılıklar var kim bilir.
      Kocaman sevgiler.

      Sil